Backup och lagring online

För några dagar sedan var jag och drack några öl med några vänner på en krog i Göteborg. En tjej som min kompis känner kommer fram och börjar prata och säger att hårddisken på hennes MacBook har gått sönder. Hon sa att den lät ”Euuuh klonk .. Euuuhh klonk”. Lilla Gumman postade nyligen en artikel om hur en kass hårddisk låter och detta lät definitivt som ett sådant fall.

Vi fortsätter prata och det kommer fram att hon inte heller hade någon vettig backup. En hel del bilder och annat var helt enkelt borta. En kass hårddisk är inte så mycket att göra åt om man inte har filer på den som är värda stora summor och det kan löna sig att lämna in den på ett lab eller nåt i den stilen, ibland vaknar dem till liv om man skakar lite på dem och sånt men ofta är dom döda. Det ironiska i det hela var att hon hade haft en mapp på sitt skrivbord som var en backup som ”hon skulle bränna” i typ ett halvår.

I vilket fall så är det så att hårdiskar går sönder, ganska ofta dessutom. Jag har haft minst fem hårddiskar i mitt liv som har säckat ihop. Vissa har kommit igång igen men när en hårddisk väl har gett ifrån sig konstiga ljud någon gång så litar jag aldrig på dem igen. Och det enda sättet att skydda sig emot detta är att ha en backup.

[smartads]

Fel som många gör när man tänker backup

Många har som ”tjejen i inledningen” en mapp på datorn som heter typ ”Gör backup” och sedan ligger den mappen där i all framtid och man bränner aldrig ut den där mappen på en skiva. All form av backup där du manuellt sköter filkopiering är dömd att bita dig i tån förr eller senare. Sedan handlar det väldigt mycket om vad för typ av data man vill spara. Det är förstås skillnad på att göra backup om du håller på att skriva en uppsats, skapar illustrationer, programmerar eller dylikt mot om du tar lite bilder då och då. I det första fallet så krävs det att du hela tiden håller en fräsch backup medan i det andra fallet kanske är lite lättare att sköta manuellt.

En annan sak många inte tänker på är att ditt hus/lägenhet faktiskt kan brinna upp. Det spelar ingen roll om du har backup för hela ditt liv hemma om din klant till granne skulle glömma att stänga av spisen en lördagskväll. Man kanske tänker att man har värre saker att oroa sig för men risken finns där och man bör tänka på den.

Tips på bra online backup

Det finns förstås mängder av tjänster för att göra backup med. De jag tipsar om här är alla tjänster som ger dig utrymme på nätet och är ganska enkla att använda. Vissa fixar allt helt automatiserat medan vissa kräver lite mer manuellt arbeta. Det absolut viktigaste när man gör backup är att den utförs ofta och att du har alla viktiga filer på två eller fler fysiska platser. Alltså t.ex på din hårddisk och i ett datacenter i USA eller dylikt.

Sugarsync

Sugarsync är det program som både jag och Markus primärt använder för backup. Efter att du registrerat dig och laddat hem klienten väljer du vilka mappar du vill göra backup på och Sugarsync sätter igång och synkroniserar de mappar du valt till deras servrar. Sugarsync är dessutom så mycket mer än bara simpel backup. Du kan synkronisera en mapp mellan t.ex hemmet och jobbet och hela tiden ha en exakt kopia där du befinner dig. Är det bilder du synkroniserar så kan du titta på dem direkt i webbläsaren och det finns mängder av andra funktioner. Den lilla nackdelen med Sugarsync är att det inte är gratis. Du får en 45 dagars free trial men sedan måste du betala en liten slant. Jag tror jag betalar 29$ om året för cirka 30 gigabyte.

  • Automatiskt synkronisering mellan webben och hur många andra datorer du vill
  • Kostar några kronor per år
  • En ”installera och glöm bort”-lösning
  • Massor av kringfunktioner som t.ex bildgaller online

sugarsync

Mozy

En av de första online backuptjänsterna som jag läste om var Mozy. Mozy fungerar lite i stil med Sugarsync men har inte alla de extra funktionerna som Sugarsync har. Mozy fokuserar på backup och gör det bra. Du registrerar ett konto på deras sida, laddar hem ett program, väljer vilka mappar du vill göra backup på och sedan kan du glömma Mozy till den dagen din dator krashar. Mozy har dessutom 2gb gratis utrymme så är det bara dokument och annat som inte tar så stor plats är det helt gratis.

  • Automatiskt backup
  • Gratis upp till 2gb, för obegränsat med data kostar det 5$ per månad
  • Installera och glöm bort

SpiderOak

Ett alternativ till Mozy med liknande funktionalitet är SpiderOak. Jag har inte prövat SpiderOak själv men en av de stora skillnaderna mot Mozy är att de även har stöd för Linux. På AlternativeTo är dessutom SpiderOak en av de absolut populäraste backup lösningarna.

  • 2gb gratis
  • Stöd för Linux
  • 10$/mån för 100gb (100$ för ett år)

Skydrive

Microsoft har nyligen på allvar gett sig in i onlinesvängen. Deras SkyDrive som funnits ett tag erbjuder nu 25gb lagring online helt gratis. De har också lite Sugarsync-liknande funktioner som t.ex om du lägger upp bilder så hamnar bilderna automatiskt i deras Live Gallery (påminner om Picasa Web Albums och Flickr). Dock har Skydrive ingen synkroniseringsfunktion så du måste manuellt lägga de du vill ta backup på. Missa inte heller att det finns ett uppladningsverktyg men det fungerar bara i Internet Explorer. Själva tjänsten fungerar dock utmärkt i Firefox och andra webbläsare.

  • 25gb helt gratis
  • Extrafunktioner som bildgalleri och dylikt
  • Du måste själv sköta uppladdningarna
  • Ingen installation av något krävs
  • Väldigt smidigt uppladdningsverktyg som tyvärr bara fungerar i Internet Explorer.
  • En funktion för att kunna ha en mapp lokalt som heter ”Skydrive” med möjlighet att ladda ner och ladda upp filer saknar jag

skydrive-huvudsida

Jungle Disk (Amazon S3)

Om du är i behov av massiva mängder data så är Jungle Disk ett alternativ. Jungle disk erbjuder obegränsat med utrymme online men de kräver att du har ett konto registrerat hos Amazon S3 (Simple Storage Service). Amazon S3 är en tjänst där du betalar 0.150$ per gigabyte du lagrar hos dem. Har du mer än 50 terrabyte (!?) så kostar det bara 0.14o$ per gigabyte. Det kostar också 0.100$ per gigabyte att skicka data till Amazon S3 och 0.170$ att ladda ifrån Amazon S3. Detta blir verkligen inga stora pegar och även om du jobbar med hundratals gigabyte per månad så handlar det bara om kaffepengar.

Jungle Disk kommer in i bilden för att det är ett program som byggts upp kring Amazon S3 och fungerar så att du installerar programmet och då får du automatiskt en extra ”Hårddisk” på din dator. Sedan kan du flytta filer fram och tillbaka till den mappen precis som du vill. Är man lite händig och vill ha en automatiserad lösning kan man förstås installera någon form av verktyg på datorn som synkroniserar data mellan mappar på din dator till din ”Jungle Disk”. Jungel Disk kostar 20$ att köpa och då tillkommer som sagt de där avgifterna ifrån Amazon. Skulle dock misstänka att denna lösningen blir billigare än både Mozy och Sugarsync om du har krav på stora mängder data.

  • Helt obegränsad lagring, släng upp 500 terrabyte om du vill.
  • Rörlig kostnad, du betalar för vad du laddar upp/lagrar/laddar ner plus en initial kostad för Jungle Disk.
  • Smidigt med integration med din dator, inget krångel med att gå till nån webbsida för att lägga upp filer och liknande

Sammanfattning

Det finns ju som jag skrev otroligt mycket backuptjänster där ute men dessa är de jag själv har erfarenhet av och som det pratas mycket om på nätet. Jag har medvetet utelämnat Dropbox, Live Mesh och andra liknande tjänster då de inte är renodlade backup verktyg och att de nästan kräver sina egna inlägg då det finns så mycket att säga om dem. Vi kommer förmodligen följa upp det här inlägget med lite fler tips kring backup. T.ex för folk som absolut inte vill anförtro sin data åt någon tredjepart osv.

Lägg till vår RSS så missar du inte inlägg i fortsättning. Och kommentera, det har varit mycket kommentarer på senaste och i många fall har inläggen kompletteras väldigt mycket tack vare era tips och synpunkter. Så tipsa om era strategier för backup online.

Länkar: Sugarsync, Mozy, SkyDrive, Jungel disk

Mer hos Ohsohightech

41 kommentarer till “Backup och lagring online”

  1. #1. Stefan den 15 december 2008, kl 13:12

    Ett annat enkelt sätt att backupa, iallfall kortvarigt är att koppla in en USB-disk direkt i sin router. Många lite dyrare routrar har en usb port på baksidan där det bara är att plugga in. Att disken sen inte behöver någon extra strömkälla är en bonus!

    Exempel: Linksys Linksys WRT610N
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=323690

    Det har även kommit en liten smidig pryl där man kopplar in en nätverkssladd på ena sidan och sin backup-disk på andra sidan och prylen automatiskt gör den till en nätverkshårdisk NAS och även så den kan nås via FTP utifrån, smidigt! 55$.
    I förra veckan skrev LifeHacker/Gizmodo/Engadget osv osv om den här lilla prylen.
    http://www.shopaddonics.com/itemdesc.asp?ic=NASU2&eq=&Tp=

    Jag har planerat göra detta på mina föräldras router så att jag slipper vara orolig att alla filer ska vara inom samma lägenhet om olyckan skulle vara framme! :)

  2. #2. Mary den 15 december 2008, kl 13:12

    Tack för ett intressant inlägg!

  3. #3. David den 15 december 2008, kl 15:12

    Lite småkul att detta inlägget droppades idag. Talade med en kollega på lunchen om backup-möjligheter, dessutom har min hårddisk börjat vråla lite i laptopen, så det blir att köpa en ny – och nu blir det installation med full backup dagligen.

  4. #4. Martin S. den 15 december 2008, kl 17:12

    Vilken otrolig tajming! Detta är ett hett ämne, jag har en kollega som senast i fredags frågade mig om backuptjänster på nätet. Själv har jag nyligen börjat använda mitt Dropbox-konto för en lättare onlinebackup, men Dropbox spelar inte riktigt i samma liga.

    Bra artikel!

  5. #5. Jakob V den 15 december 2008, kl 18:12

    Har en sak jag länge tänkt på, och saknat som har med det här att göra. Jag vill att det ska finnas s.k. ”Upload-hot-spots” (med ett lite bättre namn kanske). Detta ska helt enkelt vara internetkaféer etc, med riktigt bra lina uppströms.

    Jag har ofta tänkt att jag ska slänga upp en backup av mitt bildarkiv, men det slutar alltid med att jag ger upp då det med vanligt adsl skulle ta ett antal veckor minst att ladda upp allt. Så jag vill helt enkelt ha någonstans dit man kan gå, och för en avgift, ladda upp större mängder data till olika backuptjänster.

    Frånvaron av en sådan tjänst har gjort att jag än så länge bara kör med lokal extern backup, vilket som du säger, inte är allt för säkert i det långa loppet.

  6. #6. F. den 15 december 2008, kl 19:12

    När kommer Google med sin gDrive? )’:

  7. #7. Ola den 15 december 2008, kl 19:12

    Stefan: Bra tips! Som sagt var att fixa en FTP eller liknande hemma hos sina föräldrar fungerar ju oxå bra. Speciellt om man är lite paranoid för att lägga upp data hos okända parter i USA eller liknande.

    Jakob V: Mm .. det är sant. Men för bilder så fungerar ju faktiskt Picasa ganska bra och hastigheten är ju skaplig ändå. Nu kan man dessutom välja att synka osv och då kan man ju lämna det på över några nätter eller så. Tror inte det skulle löna sig riktigt att ha hotspot med t.ex gigabit trafik. Problemet är ju att de du laddar upp till inte har obegränsad prestanda direkt heller.

    Sugarsync är bra på det där oxå förövrigt. Du säger vilken mapp det är du vill backupa och sen ligger den och laddar upp till den är klar. När du har igång datorn.

    F: Jadu :) Mycket konstigt att de inte har nåon sådan tjänst. Finns väl dock de där pluginsen och sånt som gör att man kan använda sin Gmail till lite basic webbdisk.

  8. #8. Daniel@TSD den 15 december 2008, kl 20:12

    Grymt bra och intressant inlägg! Har själv försökt upprätthålla det där me manuell back-up på skiva, nu har jag inte orkat göra det på flera månader och jag sitter med ca 20 skivor med enbart datummärkning men ingen info om innehållet.

    Började fundera på dropbox eller SugarSync redan efter inlägget om ”Detta installerar jag på en Mac” men eftersom jag är en lat jävel så glömde jag bort det (det är även anledningen att jag inte investerat i en NAS-enhet). Men nu har jag tagit tag i mig själv och äntligen fixat SugarSync. Stort tack för tipsen!

  9. #9. Stefan den 15 december 2008, kl 20:12

    Största problemet för mig med backup är storleken. Förutom lite viktiga dokument och så backupar jag främst ca 200 gb .raw filer + Lightroom databaser.

    Just pga storleken fungerar ju inte SugarSync så jag har laddad ner Mozy applikationen och ska prova ut gratis abonemanget ett tag för att se hur det påverkar datorn.

    Jag har lite samma problem som Jakob V, dvs uppladdning av allt detta. Trots att jag på jobbet har 20 mbit upstream uppkopling skulle detta ta runt 28 timmar att ladda upp om man har högsta hastighet hela tiden. Men å andra sidan är det endast en engånsgrej och i framtiden laddas det endast upp i mindre omgångar….så jag ska försöka mig på Mozy och komplettera det med mina speglade WD Mybook.

    Tack för tipset!

  10. #10. Jakob V den 15 december 2008, kl 21:12

    Ja, har använt sugarsync ett tag nu, men bara för ”ny” backup. Men ska nog ta tag i att ladda upp allt gammalt med.

    Dock blir problemet med uppkoppling väldigt påtagligt för mig, då jag bor i Reykjavik och har en väldigt varierande uppkoppling, framför allt till andra länder . Sen kommer jag hem till Sverige i 2 veckor innan en ny 4 månaders resa. Och jag är faktiskt inte säker på att tiden hemma i Sverige är tillräcklig för att genomföra denna backup =)

    Men har en stark fundering på att ta en gammal bärbar dator och ställa hemma hos min mor. Den skulle då köra dropbox eller sugarsync, och spara allt på en extern hårddisk där hemma. Då skulle jag kunna koppla in mina hårddiskar där, och låta den ticka på så många veckor det nu skulle ta att ladda upp allt på sugarsync t.ex.. Kan då även skicka hem backup på foton tagna på resan etc.

    Ska fundera lite på vad som är bäst, måste ta tag i det så man kan få lite hjärtefrid. En av mina externa 2,5″ gav just ifrån sig det där klickande ljudet som oftast bara betyder en sak..

    Tack för en väldigt bra blogg!

  11. #11. Jakob V den 15 december 2008, kl 21:12

    En till fundering förresten, gällande dessa backuptjänster, är hur mycket man vågar lite på dem i det långa loppet?

    Jag känner lite att även fast jag betalar för t.ex. sugarsync, vet jag ju inte om dom eventuellt går i konkurs efter 1-2 år, alternativ bara lägger ner. Självklart så bygger ju allt det här på att man sprider riskerna, så man ska ju lägga alla ägg hos ETT företag.

    Min instinkt att använda stora kända företag, som t.ex. amazons tjänst, men ofta är det ju dom lite mindre som är trevligast.

    Hur resonerar ni där, hur mycket litar ni på företag som ni egentligen inte vet mer om än vad som är angivet på en webbsida?

  12. #12. Ola den 15 december 2008, kl 21:12

    Jag resonerar framförallt så att jag har min data på två platser helt enkelt. Skulle t.ex Sugarsync få för sig att lägga ner så har jag ju ändå mina saker lokalt.

    Och risken att sugarsync lägger ner samtidigt som hårddisken går sönder är ju väldigt väldigt liten.

    Vill man inte ha allt speglat så kan man ju alltid lägga upp saker då och då på t.ex Skydrive eller liknande.

    Tack för allt beröm! Säg till era vänner att besöka oss :)

  13. #13. Jens Wedin den 16 december 2008, kl 10:12

    Hej

    Testa även Dropbox (www.dropbox.com) eller ställ en gammal dator med stor hårddisk hos din polare / släkting.

  14. #14. Stefan den 16 december 2008, kl 15:12

    Jens Wedin: Menar du http://www.getdropbox.com ? Det verkar vara en smidig tjänst som fortfarande är i en tidig beta…

    Pris som diskuteras ”100 GB for the $100 account”.

  15. #15. Jens Wedin den 16 december 2008, kl 17:12

    @Stefan, precis, fel www av mig. Finns klient för både mac, win och linux.

  16. #16. Jonas den 16 december 2008, kl 23:12

    Intressant inlägg! Vore kul också och så prisskillnader i en stapel typ.. om man har säg 50GB som man vill göra backup på.

  17. #17. Jens Wedin den 17 december 2008, kl 09:12

    Det som även måste räknas in är själva upload hastigheten. Har själv testat Dreamhost (US) och Rsync.net (EU) men det var alldeles för segt. Helst om man ska upp med ca 50GB.

  18. #18. Eva den 03 januari 2009, kl 19:01

    Vilken bra post! någon av er som provat livedrive,com? Jag har just installerat tjänsten, och tror att jag är nöjd. Den är gratis i dagsläget, men kommer nog bli någon form av betalvariant när de lämnar betastaidet. Jämfört med jungle disk tycker jag livedrive verkar ha lite fler funktioner, men att de annars verkar ganska lika. Det tog mig ett knappt dygn att få upp mina nära 200 GB foton, men det tycker jag kändes rätt ok. Till mina dokument använder jag dropbox och tycker det funkar utmärkt! (De 5 GB man får gratis räcker utmärkt för mina dokument, men det är ju verkligen inte mkt att komma med när det gäller att förvara mina bilder).

  19. #19. Ola den 03 januari 2009, kl 21:01

    Har sett Livedrive swicha förbi här och var men som många säger i kommentarerna här http://lifehacker.com/5115050/livedrive-offers-unlimited-online-storage så känns det nästan lite för bra för att vara sant :)

    Men man får väl hoppas det har nån form av affärsplan och börjar ta lite betalt. Man betalar ju hellre några dollar om året och känner sig lite säker på att någon inte bara drar pluggen på hos dem.

    Det är väl de som är lite fördelen med tjänsterna från Amazon (Jungle Disk) och Microsoft (Skydrive) att de är stora maffiga företag som ligger bakom. Du har inte funderat på att använda flickr eller picasa för att lägga upp dina bilder. Flickr är väl ett mecka för fotografer som dig :)

  20. #20. Ola den 03 januari 2009, kl 21:01

    Och nu glömde jag tacka för berömmet och för länken från din blog :) Tack!

  21. #21. Eva den 05 januari 2009, kl 00:01

    Varsågod! =)
    Hm..joe..ja…det lutar nog mot att jag kommer att dra mig mot någon av det stora för min backup iaf. Livedrive verkar ganska svajigt, för mig iaf. Jag tror det hela kommer att avgöras av priset för min del. Det känns som sagt som att livedrive kommer att erbjuda bredare funktionalitet i slutändan, men eftersom jag inte använder fler funktioner än backup (automatisk, med åtkomst av filerna varifrån som helst) så kommer det nog inte locka mig.

    Picasa och flickr kunde man ju tro att jag skulle gilla, men dels har jag fler saker att backa upp än bara foton, dels så finns det väl inte automatlösningar för dem (eller? har jag missat något?) och sist men absolut inte minst så tycker jag – hör och häpna – inte alls om flickr! Visst, tjänsten är jättepoppis och innehållsrik osv, osv, men jag bara hatar att navigera på den. Och jag brukar inte vara trög, men i 2 fall (flickr och bokmärkessiten delicious ) så känner jag mig aldrig bekväm trots att de är så populära.

  22. #22. Stefan den 07 januari 2009, kl 00:01

    Såg en 1/4 sides annons i Expressen från företaget Kabooza.se. Efter lite snabbt googlande så verkar det vara ett svenskt företaget som startade tjänsten för cirka 2 år sedan.

    1 år unlimited storage kostar 49.95 USD.

    Är det någon som har testat eller vet något mer om tjänsten ?
    Största nackdelen vad jag kan se hittils är att de har ett uppladdningstak på 25 gb/månaden, vilket iallafall för mig gör att det skulle ta nästan ett år att ladda upp allting…

  23. #23. Ola den 07 januari 2009, kl 01:01

    Har man väldigt stora mängder så vet ifan om inte Amazon (Jungle Disk) är bäst ändå. Det är extremt realiable, typ halva startup webben kör på deras tjänster och det finns inga caps eller nånting. Det kanske går på några dollar att lägga upp allt men när det väl ligger där så kostar det nästan gratis ..

    Och som sagt var .. att det är ett STORT företag som ligger bakom inger ju en hel del trygghet.

  24. #24. Eva den 07 januari 2009, kl 18:01

    @Ola, ”nästan gratis” låter ju bra, men på deras hemsida tycker jag det ser ut som $0.15 /GB och månad, vilket ändå blir några hundringar per månad för min del (har 200 GB foton i dagsläget, och får fort mer) . Har jag missuppfattat något, eller är det bara så att backup kostar (mer än jag vill lägga på det..=) ? Annars börjar nog även jag luta åt jungle disk, det verkar vara en jättebra tjänst.

  25. #25. Ola den 07 januari 2009, kl 19:01

    Det är nog så att det tyvärr kostar en slant.

    Picasa kostar det 400 GB ($500.00 USD per year), 150 GB ($250.00 USD per year).

    Ett alternativ (som dock inte är lika säkert) är ju förstås att stoppa in det på en externhårddisk då och då och sen ha den på jobbet eller dylikt. Eller sätta upp en server hemma hos någon kompis/föräldrar eller dylikt. Men det kräver ju lite mer kunskap och en hel del mer strul.

    Mozy säger ju att de har obegränsad lagring för 5$ i månaden, och som sagt det där LiveDrive kanske är hur bra som helst :)

    Håller förövrigt med dig och Flickr, har lite svårt för det gränsnittet också. Buggar ofta i Firefox dessutom.

  26. #26. Eva den 07 januari 2009, kl 21:01

    Mozys fria version provade jag (det är väl 2 gig man får gratis, har jag för mig), men jag tyckte att den slöade ner min dator rätt rejält. Jag kommer nog köra på dess ärkereval carbonite i slutändan ändå. Jag kommer att sakna bra webbinterface och möjligheter att dela med mig av mina uppbackade filer, men det får duga. Fast man kan ju alltid hoppas att livedrive snart kommer med en stabil produkt (gratisversionen nu är rätt buggig) och ett förträffligt lågt pris.. Drömma går ju! =)

  27. #27. vanti den 13 januari 2009, kl 00:01

    Angående sugarsync så ser jag en fara med att använda det som backup eftersom det syncar alla förändringar. Dvs skyddar det visserligen bra mot en kraschad hårddisk men det skyddar inte alls mot att jag själv eller någon annan klantar sig och tar bort min bildsamling eller råkar spara över en fil då dessa förändringar direkt syncas med servern. Jag har letat runt men inte kunnat hitta någon inställning för att spara äldre versioner av filer eller borttagna filer på servern. Kanske har jag missat något…

  28. #28. Ola den 13 januari 2009, kl 00:01

    vanti: Det finns nån ”deleted” mapp där i Sugersync manager men jag kan hålla med om att det nog kanske inte är det ultimata backupverktyget .. får skriva en uppföljande artikel på detta nångång. Mycket bra kommentarer :)

  29. #29. vanti den 13 januari 2009, kl 21:01

    Jo jag hittade den också och det är ju bra ifall man råkar shift+delete på nån mapp (dålig ovana jag har) men skyddar inte mot ifall man sparar över ett original av misstag. Man skulle kunna sätta upp det så att man har backup-program som gör riktig backup på en sekundär hårddisk och sedan syncar backupen med sugarsync istället för ”live”-mappen.

  30. #30. Lars den 14 januari 2009, kl 11:01

    @Stefan, Jag såg också samma annons som dig och nappade på det.
    Mest för att det kändes tryggt att de är svenskar, har kört Kabooza sen jul och är nöjd.
    Har ladda upp 24G bilder det gick jätte smidigt och fint, har även testa att dela med mig av mina bilder till några vänner funkade klockrent, men ibland så kan jag känna att det kan gå lite segt när man loggar in i sitt online album, har hänt några gånger när jag har varit hos en vän och vill visa bilderna det är det ända tråkiga men annars så är jag supernöjd med tjänsten.

    //L

  31. #31. Stefan den 20 januari 2009, kl 11:01

    @Lars Jag är mest nervös för det är väldigt svårt att hitta någon som använder det. När jag googlade ”Kabooza+backup” fick jag upp bara några hundra träffar, vilket iallafall jag tycker är oroande. Hur var det med uppladdningshastigheten? Har du sett någonstans om deras servrar står i Sverige ?

    FEI ( För er information :)

    Google kanske pågång ?
    http://lifehacker.com/5134959/google-web-drive-on-its-way

  32. #32. Stefan den 06 februari 2009, kl 10:02

    Är det någon som har erfarenheter av Memopal ? Det verkar vara ett italienskt företag som snabbt lanserades på många europeiska språk och verkar vara väldigt populärt.

    I grundtjänsten så ingår 150 gb lagring och kostar lite mer än Mozy. Men då får man automatiskt stöd för flera datorer OCH det finns en iPhone app! :)

    Den svenska tjänsten Kabooza är helt struken som ett alternativ för mig eftersom de nekat mig kunna ladda upp mer än 25 gb i månaden till en början, bu säger jag!

    Länk
    http://www.memopal.com/
    Memopal – Recension av Mjukvara.se
    http://www.mjukvara.se/backup-memopal

    Kabooza.com

  33. #33. Bengt den 07 februari 2009, kl 20:02

    SkyDrive som lokal mapp kan fixas med Gladinet:

    http://www.gladinet.com/

    Gladinet har även andra nice grejer som t ex att man kan öppna sin Googlekalender direkt utan inloggning.

  34. #34. Support @ Kabooza.com den 27 mars 2009, kl 11:03

    Hej Stefan
    Såg ditt inlägg #22 här och ville bara informera att vi inte har något uppladdningstak per månad.
    Det som du nämner var en gammal regel får våra beta tester för många år sen.
    Det är klart att man skall få sin backup så snabbt som möjligt och utan tak.
    Vi har mycket snabba upladdnings servrar i Sverige och USA.
    Och glömm inte att vi har 100 dagars öppet köp så det är riskfritt att testa.
    Vänligen
    Samuel
    Kabooza Support
    http://www.kabooza.se

  35. #35. Stefan den 30 mars 2009, kl 10:03

    @Samuel Tack för ditt klargörandet angående det!

    Kabooza håller på att utveckla en ”pro-tjänst” för oss som idag lagrar bilder/data på externa hårddiskar. När den kommer lanseras är oklart. Detta skulle ha en ”helt annan kostnads bild” än dagens abonnemang.

    Tills dess är, i alla fall för mig med ca 200gb data, struket eftersom det idag inte finns möjlighet till detta.

  36. #36. Stefan den 04 april 2009, kl 08:04

    Som Telia kund har man möjlighet att använda Storegates tjänster till ett reducerat pris. Från den 7/4 kostar 100 gb lagring 229 kr/mån.

    Är det någon som har erfarenhet av Storegate ?

    Länk
    http://www.storegate.se

  37. #37. Anders den 13 september 2009, kl 19:09

    Jag får inte Kabooza att fungera bra alls. För det mesta är tjänsten ”offline” och det tar evigheter att ladda upp det man vill. Hur ska jag få tjänsten att fungera bättre?

  38. #38. andreas den 05 oktober 2009, kl 11:10

    Att: Anders,

    se till att ladda ner deras senaste version av mjukvara.

    jag har haft identiskt problem och har till slut fått besked av dem att det finns en uppgradering, duh!

    Borde automatiskt uppdatera kan man tycka.

    nu funkar allt med Kabooza!

  39. #39. Kristofer den 15 december 2009, kl 14:12

    Kabooza säger att du kan backa upp _alla dina filer_. Det stämmer inte. Du måste välja _en_ grundkatalog och _en_ katalog (med underkataloger) för foton, och den måste dessutom ligga under grundkatalogen. Du kan alltså inte få skydd för flera virtuella eller fysiska hårddiskar.

    Dessutom får du inte backa upp filer större än 1 Gb.

    Dessutom svarar supporten inte alls inom 30 minuter som påstås på hemsidan.

  40. #40. Stefan den 28 april 2010, kl 17:04

    Jag har använt Dropbox ett tag nu på mina datorer och är helnöjd med Dropbox.Använd min länk nedan när ni vill skaffa Dropbox.
    https://www.dropbox.com/referrals/NTY0NjU4NDk5

  41. #41. Kalle den 07 maj 2011, kl 14:05

    Jag använder memopal och tycker det är suveränt bra program, tycker att alla skall testa det för då ser man vilka för delar det har. Använd länken nedan.

    http://apps.memopal.com/r/?VTZXbAY0B2

Vilka bloggar länkar till “Backup och lagring online”?

  1. Ingen just nu :/

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin