Vad är det för fel på marknaden för digitala produkter?
Jag började skriva detta inlägg när jag väntade på att min digitala kopia av spelet Battlefield: Bad Company 2 skulle laddas ner till min dator. Att köpa skivor, spel, film, böcker osv digitalt är fantastiskt smidigt både för mig som kund och för de som säljer produkterna. Det finns i stort sett bara fördelar för alla parter.
Att köpa ett spel online via Steam
- Starta Steam.
- Tryck på köp och knappa in ditt kreditkortsnummer.
- Spela spelet.
Att köpa ett spel i butik
- En plastbit trycks i en fabrik någonstans.
- Denna plastbit läggs i en annan plastbit och placeras i ett lager.
- Plastbiten transporteras med valfritt transportmedel X antal mil till en butik där den återigen lagerförs.
- Jag tar mig till en butik i valfritt transportmedel.
- Jag köper plastbiten av en försäljare över disk.
- Väl hemma öppnar jag plastförpackningen, tar fram koden och knappar in koden i Steam och laddar sedan ner mitt spel.
- Nu kastar jag plastbiten i papperskorgen och en sophämtare hämtar mina sopor och kör dem till en soptipp där det tar cirka 1000 år eller något för att denna plastbit ska brytas ner.
- Spela spelet.
Då ska vi se… Vilket tillvägagångssätt tror ni är billigast? Självklart måste det vara billigare att köpa spelet online? Där tror ni fel. I många fall är de fysiska produkterna billigare än de digitala. Just Battlefield: Bad Company 2 var ”bara” cirka 70-100 kr dyrare på Steam än i butik. Men när jag köpte Call Of Duty: Modern Warfare 2 kostade det 59 euro på Steam och 45o SEK på Webhallen. Hur är detta möjligt? Det är uppenbarligen något här som gått helt snett. Eller är det så att producenter och utgivare helt enkelt ser en chans att ta en större del inkomsterna själva? Och så har de mage att klaga på oss konsumenter för att vi piratkopierar deras produkter? Någon får gärna förklara för mig i alla fall. Och nu har jag inte ens nämnt miljöaspekten.
Det tragiska är att detta inte bara gäller spel. Man ser otaliga tweets där folk blir förstummade över att olika digitala produkter kostar mycket mer än dess fysiska motsvarighet. Förhoppningsvis går vi väl dock en bättre framtid till mötes. Den bransch som drabbats hårdast av piratkopieringen har fått bita i det sura äpplet och acceptera hur marknaden ser ut. Musikbranschen har helt enkelt insett att fysiska skivor inte längre behövs och satsar nu sitt krut på Spotify, iTunes osv. Inkomsterna är kanske inte lika stora som de en gång var men å andra sidan har många mellanhänder försvunnit och kringkostnaderna har såklart minskat.
Jag tänkte skriva lite om det tragiska kapitlet livestreamad sport här också men jag tror jag får spara det till ett eget inlägg.
Mer hos Ohsohightech
- Köp spel på CDON, ladda ner via Steam! av Ola, onsdag, 10 november 2010
- Spela riktiga spel gratis (lagligt) av Ola, torsdag, 18 mars 2010
- Game Booster: Ger dig mer minne när du spelar spel av Ola, tisdag, 16 juni 2009
- Streama musik trådlöst till högtalare och datorer av Markus, torsdag, 07 februari 2008
- Vad vi verkligen får i iPhone OS 3.0 av Markus, tisdag, 17 mars 2009
Ja det är så klart helt uppåt väggarna. Och fruktansvärt irriterande. Senaste exemplet på detta – bokus, adlibris och eböcker – är än mer hårresande än steam tycker jag. Runt 150 spänn för en nyutgiven ebok, som av samma handlare tillhandahålls i pocket för 42 kronor. Obegripligt. Man kan tycka att de åtminstone borde sneglat på de misstag musikbrancshen gjort om och om igen. Men icke.
Ja, CD är rätt tråkigt. Däremot har skivbranschen insett att vinyl är hett! Bra tänkt där. Kul att se hur musik släpps digitalt och på vinyl vissa gånger, och CD skippas helt och hållet.
Jag har sett dig älta över detta rätt länge. Tycker du borde göra något ordentligt istället bara för att lista upp vad du anser är fel (Du glömmer även att spelet måste ligga på en server någonstans för att du ska kunna ladda hem lite). Gräva lite, så du får reda på hur branschen fungerar. Det finns många faktorer som spelar in, bolagsstrukturer, forex o.s.v. listan kan göras lång. Sen är det givetvis retail-biten som ligger i vägen. Hur tror du att de skulle reagera om man prisdumpade spelpriser för onlineförsäljning? Pengar, marknad och exponering styr denna bransch, precis som alla andra.
”Så har de mage att klaga…”. Har du någon gång sett det från ett annat perspektiv? Hur kan man ha mage att inte betala för den produkt någon annan har gjort? Vad ger en rätt att: ”jag gör som jag vill”, bara för att man inte gillar deras försäljingssätt”?
För övrigt så är det mellanhänder även när det gäller digital musik-försäljning. Det kommer alltid finnas en distributör på något sätt, en publisher (för en utvecklare har inte råd att göra allt på egen hand)… Om vi inte snackar de väletablerade spelhusen, typ EA, Square Enix Eidos, Activision m.fl. Dessa agerar ju även som publisher. :)
Mats: Kostnaderna för servrar och bandbredd är en bråkdel av av kostnaderna för fysisk distrubering är. Hur tror du annars siter som Spotify, Grooveshark, YouTube, Facebook osv osv hade haft möjlighet driva sina tjänster. Även om vissa av dem här fortfarande går back så är det knappast server kostnader och bandbredd som gör att de har de svårt.
Däremot köper jag mer dina andra argument som förstås är politiska. Jag har medvetet inte spekulerat i varför det ser ut på det här viset för att det är precis som du säger. Branschen är rädd för att kanibalisera sina egna marknader och att bråka med retail helt enkelt. Jag tycker det är ganska självklart och det är just det jag klagar på. Sen ironiserar jag i mitt inlägg för att jag tycker själen är ganska skrattretande. De företagen som först kommer inse att marknaden ser ut på ett annat sätt än för 10-20 år sedan kommer överleva. Om nu inte Google, Apple och andra ”nytänkare” på content marknaden redan har kört över de gamla bolagen då.
Håller väl med dig kring piratkopieringen. Jag är som du vet ingen ingen rabiat pirat förespråkare utan jag tycker självklart att folk ska få göra vad de vill med sitt content. Jag kanske borde omformulera mitt inlägg till ”Och så verkar de förvånade när folk piratkopierar deras content” eller nåt i den stilen.
Saken är ju den att nuförtiden behöver du inte speciellt stora resurser för att bli din egen distributörer. En stor mängd amerikanska författare släpper t.ex sina böcker som ”Appar” i AppStore. Jag känner många musiker som släpper musik och promotar den enbart via radio, itunes, spotify och liknande. På Steam släpper de in indie-utvecklare osv osv.
Som Mats påpekar så är väl marknaden en stor anledning till att det ser ut som det gör. Bara den saken att det är så mycket lättare för konsumenten att handla online gör att de kan höja priset, eftersom att efterfrågan är större online än i butik. Även utbudet i butik som med största sannolikhet ökar med stadig takt i förhållande till efterfrågan tvingar ju fram sänkta priser från butikerna, dvs samma logik som ovan fast omvänt.
Sedan undrar jag hur mycket ”conspicuous consumption” spelar in här: är det lättare att impulshandla i butik än online? För gemene man tror jag att så fortfarande är fallet, dels pga av gammal vana men även osäkerhet kring onlinetransaktioner, exponering i butik etc.
Jag undrar en grej bara, om jag köper en digital kopia till pc, och sen köper jag en ny pc, måste jag köpa spelet igen..?