Koenigsegg köper SAAB, ett tecken på något nytt?

Förra veckan var jag och hälsade på mina kompisar på webbyrån Spiro i Göteborg. På ett bord där såg jag senaste numret av Wired som hade en väldigt intressant illustration på framsidan. Jag la den på minnet men läste aldrig artikeln i tidningen.

Wired

I dagarna blev det som alla vet klart att Koenigsegg köper SAAB. När jag såg intervjun med Christian von Koenigsegg som var på Aktuellt igår så dök bilden från Wired upp i min skalle igen. En liten entreprenör som köper spillrorna av ett konkursdrabbat jätteföretag. Om någon hade sagt detta för fem år sedan hade folk förstås bara skrattat.

Jag vet såklart inte om Koenigsegg kommer att kunna få fart på SAAB, men det kommer garanterat att hända saker i företaget. Folks uppfattning om märket SAAB kommer definitivt att bli bättre ganska snart. Den nuvarande uppfattningen av SAAB är ungefär att det är en Opel med en annan logga. Det kommer det kanske vara några år till. Men med en av världens absolut coolaste sportbilar i ryggen så lär det vara lättare att bygga varumärke. Verksamheten i Trollhättan kommer förmodligen effektiviseras och tänkas om en hel del. Det är för övrigt slående hur mycket detta citat från passar in på affären mellan Koenigsegg och SAAB.

Take Detroit. The only way for the Big Three to survive, Charles C. Mann writes in ”Beyond Detroit”, is to harness the innovation of the myriad startups working on automotive technology.

Wired ägnar också ett helt reportage i det nya numret åt hur de tror bilindustrin kommer att se ut de närmaste åren. I alla fall i USA och med tanke på att vår bilindustri har ägts helt av USA så går det nog applicera på den svenska marknaden också. Men nog om bilar.

Chris Anderson tycker att hela trenden med att företag ska vara så stora det bara går för att kunna drivas så billigt som möjligt totalt har fallerat med internets utveckling. Internet har helt enkelt gjort att mindre företag kan jobba globalt. Om jag bestämmer mig för att starta ett företag idag kan jag på några dagar ha en IT-infrastruktur med hjälp av tjänster som Google Apps, Amazon EC2 och , och det kostar i princip ingenting. Om jag ska utveckla något kan jag ordna ett team i Indien precis som vilket storföretag som helst. Man kan handla varor globalt och ”on-demand” på ett sätt som skulle varit helt omöjligt för bara 10 år sedan. Och det finns ju mängder av fördelar med små företag. Alla som har jobbat på både stora företag och små företag vet att de små är mycket mer effektiva per anställd en de stora.

In the same way a musician with just a laptop and some gumption can accomplish most of what a record label does, an ambitious engineer can invent and produce a gadget with little more than that same laptop.

Jag tar mig förstås bisarrt mycket vatten över huvudet när jag skriver om ”den nya ekonomin” utan någon större insyn förutom några reportage på tv och en artikel i Wired. Jag tror många även tycker att Koenigsegg och hans kollega Ekker tar sig vatten överhuvudet när de köper SAAB.

Som vanligt. Framtiden är spännande.

Andra bloggar om: Wired, SAAB, Koenigsegg, Ekonomi, Stor företag, Molnet, Cloud computing

Mer hos Ohsohightech

6 kommentarer till “Koenigsegg köper SAAB, ett tecken på något nytt?”

  1. #1. Bakeman den 17 juni 2009, kl 18:06

    Det lite roliga med att ”experter” ger sig på fabriken i Trollhättan är att liknande ”experter” sa att SAAB i Trollhättan har Europas effektivaste bilfabrik när det gäller mellanstora bilar så sen som i Oktober 2008. Detta efter att, liksom alla andra, försökt efterapa Toyota och deras Toyota Production System.

    Så jag tror helt enkelt inte det är effektiviteten i produktionssystemet det är fel på. Problemet är ställningen av produktionssystemet. Man har en anläggning som är effektiv vid tillverkning av mer än ~100 000 bilar per år och dessa volymer säljer inte SAAB på långa vägar. Det Koenigsegg måste göra är alltså att ställa om produktionssystemet till ett som bättre passar de volymer som är rimliga för SAAB, säg 50 000 bilar per år. Dessutom är det givetvis dags att släppa en ladd-hybrid, men det är en annan historia.

    Tror faktiskt inte SAAB kunde hitta mycket bättre köpare, men jag tror också att antalet anställda kommer att ~halveras. Men den som lever får se…

    För att anknyta till det huvudgripande ämnet så är helt klart Internet en teknologisk innovation och vid sådana brukar det gamla få bråka lite med det nya. Är alltså ett teknoekonomiskt paradigmskifte där vi befinner oss i en ny geo-ekonomi där den geografiska placeringen av ett företag inte längre spelar lika stor roll.

  2. #2. Bakeman den 17 juni 2009, kl 18:06

    Glömde posta källa angående fabriken i Trollhättan:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/automation/article423555.ece

  3. #3. Thomas den 18 juni 2009, kl 09:06

    Att Koenigsegg köper SAAB beror nog på att Koenigsegg själv vill få tillgång till de pengar som SAAB kan få låna (samt få garantier från staten). SAAB hade väl inga andra intressenter. Koenigsegg har ju inte gått med vinst ett enda år ännu. Deras nya ”miljö-satsning” med etanolsportbilar och solceller är säkert också en bidragande orsak till att dom vill jobba ihop med SAAB. har svårt att tänka mig att SAAB skulle ha någon nytta med Koenigsegg förutom att dom kanske blir lite sportigare i folks ögon. Koenigsegg producerar 15 bilar per år, jämför det med SAAB´s antal. Läste om detta i GP i veckan.

    Det där med stora företag var intressant att läsa. Tror dock inte att det går att undvika att bolag blir stora när man har en bra produkt/affärside. Det ligger i människans natur att utveckla(s). Tror inte det enbart handar om att man vill vara stor för att det skall bli billigt. Har man många ideer då behövs mycket folk för att realisera. Se bara på Google och Microsoft. Vist du kan vara ensam på bolaget och outsourca till Indien, men då är man ju i praktiken ett stort bolag ändå. Någonstans måste ju arbetskraften hämtas.

  4. #4. Ola den 18 juni 2009, kl 10:06

    Thomas: Självklart men det är skillnad på att bli stor ”naturligt” mot att köpa upp en massa bolag bara för att bli större och större men inte ha nån riktigt plan med det. GM är väl det bästa och mest aktuella exemplet. De köpte en massa företag hej vilt bara för saken skull kändes det som.

    Att köpa upp företag är ju inte i sig fel. Det är typ som fotbollslag som köper bra spelare för att de fyller en plats i laget eller fotbollslag som köper spelare bara för att de råkar ha pengar och vill ha nån stjärna.

  5. #5. Thomas den 18 juni 2009, kl 11:06

    Ola: Jag tror faktiskt att GM hade en plan med SAAB, och även de andra bolagen dom köpt. Dom ville väl utveckla sina bilar ännu mer och för att göra detta behövde dom sammarbete med andra bilföretag för att utnyttja nya tekniker osv. För mig är detta att bli stor ”naturligt”. Det krävs att man köper upp bolag (ny teknik) om man inte vill stå för utveklingen själv vilket är väldigt tidsödande och dyrt. Se på China, dom vill ju ”komma ikapp” i utvecklingen genom att köpa Volvo.

    AB Volvo sålde ju t.ex. Volvo Cars pga AB Volvo var för litet (blir för dyrt med ny utveckling). Man ansåg att det inte gick att producera nya bilmodeller i den takt som behövdes. Att det inte lyckades för varken Ford eller GM tror jag inte har med storleken att göra. Dom minsta bilföretagen har det nog generellt svårare idag än dom stora.

  6. #6. Ola den 23 juni 2009, kl 14:06

    Bästa numret av Wired på länge om du frågar mig!

Vilka bloggar länkar till “Koenigsegg köper SAAB, ett tecken på något nytt?”?

  1. Ingen just nu :/

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin