Teorier om Facebook

Både Jesper på bloggen online-pr och Tommy k Johansson har skrivit inlägg där dom har olika teorier om Facebooks vara eller icke vara om ska vi säga 3-4 år. Jesper skriver att sedan den stora boomen för Facebook för något år sedan då alla var nyfikna och ville hitta sina gamla klasskamrater, leka pirater och allt var det var så har nu den svenska publiken mognat.

Nu använder man Facebook som ett rent socialtnätverk som faktiskt skulle vara ganska svårt att sluta med. Man nätverkar, chattar (känns som Live Messenger får akta sig lite), tittar på bilder (taggnings systemet är brilliant), håller koll på vart bästa dansen för kvällen är och håller sporadisk kontakt med familj och vänner.

Jag har svårt att se att Facebook skulle dö. Det ska mycket till för att folk ska ”byta” nätverk nu när det väl blivit etablerat. Jag menar även om någon bygger en 5 gånger bättre tjänst så ska alltså alla ens kontakter byta över till denna nya tjänst? Jag har svårt att se det hända. Både att folk skulle byta och att man kan bygga en så värst mycket bättre tjänst. Men men .. var kanske inte så många som trodde att romarriket skulle falla heller.

Sedan förstår jag inte varför folk inte har samma teorier om t.ex Google? För ärligt talat så är det ju lättare att byta en tjänst som t.ex Google än att byta ut ett socialtnätverk. Tillverkar någon en bättre sökmotor så är det ju bara att skriva www.dennyasökmotorn.com istället för www.google.com. Men Google överlever ju för att dom hela tiden kommer med nya tjänster och helt enkelt är bäst. Hade Yahoo! Search eller Live search fungerat bättre är jag säker på att Google hade fått stora problem.

Pengar då? Ja, just nu har de ju förstås inga problem att få in pengar. Investmentbolag och liknande kastar ju pengar på Facebook för att få sig en del av kakan. Tommy är inne på att man inte kan leva på detta i all evighet och det har han förstås helt rätt i. Men om man då ska jämföra med Google igen. Det var ingen som trodde att Google tjänade några pengar innan heller och man pratade om luftslott och nya IT-Bubblan och allt var det var. Kom ihåg nån artikel för några år sedan där någon pratade om att det enda av värde i Google var deras logga. Ungefär.

Nu ser det ju annorlunda ut. Google tjänar milijarder på annonsering och Facebook har ju alla möjligheter i världen att göra likadant. Jag har inte tittat på några siffor eller nåt sånt men i.o.m att Facebook vet så mycket om dig så kan dom ju ge dig väldigt anpassad reklam. Jag tycker inte ens det är speciellt omoraliskt. Om Facebook vet att jag gillar t.ex Entourage så ser jag ju hellre att jag får reklam om den nya DVD boxen än jag får reklam om bästa hundfodret som jag inte bryr mig ett smack om.

Den som lever får se hur det går med Facebook. Men jag tror på överlevnad, iallafall inom den närmasta framtiden.

Andra bloggar om: Facebook, Socialanätverk, Krönika, web 2.0, Google, annonser, finansiering

Mer hos Ohsohightech

7 kommentarer till “Teorier om Facebook”

  1. #1. John Ankarström den 31 augusti 2008, kl 09:08

    Facebook. Jag fattar inte riktigt det. Jaiku föredrar jag istället, fast där är det ju mikroblogging, Facebook är typ bilddagbok. Men eftersom Facobok (som jag brukar uttrycka det) är så poppis så kommer det inte dö inom 4 år.

  2. #2. Ola den 31 augusti 2008, kl 09:08

    Facebook har också mikrobloggning (kallas status där), med den stora fördelen att man känner personerna som mikrobloggar där. Det som är lite tråkigt med Jaiku och Twitter att det typ bara är massa nördar där hehe.

    Och Facebook är TOKIGT mycket mer än bilddagbok :)

  3. #3. nadia den 31 augusti 2008, kl 16:08

    Bra där Ola! Intressant läsning för en Facebooknörd som mig själv :)

  4. #4. Tommy den 31 augusti 2008, kl 19:08

    Ja, Facebook kan ta fram nischade annonser. Men de kommer aldrig i närheten av den klickfrekvens Google har. Googles annonser baseras ju på vad man söker på, så de har ett mervärde. Som Google-användare vill jag t.ex. veta var jag kan köpa en Asus Eee PC – och dyker det upp annonser om detta är det så klart intressant.

    Men när jag är på Facebook är jag där för att hålla kontakt med polare – annonserna tänker jag inte ens på. Annonsering på sociala sajter är svårt, speciellt när det handlar om annonser som kräver klick.

    Jag har t.ex. testat att köra AdSense på lite forum – med katastrofiska resultat. Folk skiter fullständigt i annonserna eftersom innehållet är så intressant.

    Så det är därför jag inte tror Facebook kommer att överleva. Jag tror det är väldigt svårt att få någon ekonomi i det. Tyvärr – för jag gillar Facebook. :-)

  5. #5. ohsohightech den 31 augusti 2008, kl 21:08

    Facebook, fy f-n vilken skit. gör bara att folk sitter vid datorn hela dagarna o blir feta. Bättre att träfas i verkligheten. Om inte det går så är ett telefonsamtal oslagbart jämfört med ett meddelande på the wall.

    Nä, usch, ut o plocka svamp istället. Rör på era feta rövar. Säg en enda sak (av värde) som jag missar om jag inte använder facebook.

    Men denna bloggen e grym :-)

  6. #6. Daniel Solving den 31 augusti 2008, kl 21:08

    Ola min vän,

    Oavsett vad vår kära Joakim tycker om FB så håller jag fullt med dig…

    Ur ett annat perspektiv; i och med social CRM som blir ett allt mer vedertaget begrepp så kommer företag inse vikten av nätverk såom Facebook, Twitter, Jaiku mm för att finna nya sätt att kommunicera med sina befintliga kunder och för att hitta potentiella kunder. Bara genom att se vilka Facebook-grupper, tweets och bloggar ens kunder följer kan man lära sig mycket om nya affärsmöjligheter.

    That said, Facebook och dess likar kommer stanna, men utvecklas från ett ställe där man som privatperson hittar gamla flammor till att även vara ett nätverk där företag hittar nya kunder.

  7. #7. Ola den 31 augusti 2008, kl 21:08

    Trevligt med lite kommentarer!

    Det är precis som Daniel skriver att vinstdrivande organisationer kommer mer och mer förstå värdet av att synas på socialanätverk. Det har så smått redan börjat med t.ex Facebook Pages där bl.a företag kan skapa sidor för att driva support och på ett bra sätt nå sina kunder. Man kan också kolla Barak Obama som använder twitter för att på ett smidigt sätt nå massor av folk (i en ganska smal grupp dessutom, bra för riktad ”propaganda”.

    Om jag hade haft en site med 100 miljoner användare så tror jag inte det hade varit så svårt att komma på bra affärsmodeller för att tjäna pengar på det. Sen gäller det förstås att Facebook förvaltar detta rätt och inte går in i fällan att bara sitta och se glada ut för att dom är en av världens största siter och får in massa rikskapital. Myspace är ju ett bra exempel på några som gått i den fällan.

    Daniel: Inte sugen på ett gästinlägg någongång om nån liknande topic? Får snacka lite på fredag!

Vilka bloggar länkar till “Teorier om Facebook”?

  1. Ingen just nu :/

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin