SIME 2008: Hur blir man president i USA?
Som vi twittrat om så har hela SIME haglat av Obama referenser. Vi som jobbar med webben, socialanätverk och medier älskar Obama ungefär lika mycket som vi älskar Facebook och Twitter. Och det är just verktyg som dessa som många anser har gjort att Obama idag är ”Leader of the free world” som någon talare uttryckte det. Dan Dubno från CBS berättade om Obamas kampanj på nätet och det är minst sagt intressant att lyssna till. Ni som följer Ohsohightech vet att vi tidigare skrivit om Obamas internetstrategi men Dan gav förstås en mer detaljerad bild av det.
Hjärnan bakom det hela är en kille som är fyra år yngre än mig, alltså 25 år, som heter Chris Hughes. Han har hittills hunnit med att vara co-founder till Facebook och alltså varit en stor del i tillsättandet av världens kanske mäktigaste person. Jag har skapat whoa och tillsatt Markus som VD på 27 Kilobyte. Inte lika kaxigt :)
Dan berättade om my.barackobama.com som är en sida där hundratusentals Obama fans har organiserat sig och nästan i stil med ett online rollspel samlat poäng genom att göra aktiviteter i kampanjen. Det kan vara att skänka pengar, ringa samtal, knacka på dörrar och allt annat som en kampanj behöver. Dan poängterar dock att den riktigt stora påverkan har gjorts via Facebook och andra populära sidor. På Facebook ”donerade” miljontals användare sin status på valdagen och det fanns sätt att visa att man varit och röstat osv. Obama är också den person på Facebook som har överlägset mest ”fans” i världen. Obama har helt enkelt lyckats bygga ett mycket starkt varumärke.
Sidan Change.gov nämndes också och denna sida ska försöka ta kampanjkonceptet in i Vita Huset. Spännande koncept som ska bli intressant att följa. Markus tipsade igår också om en artikel hos ReadWriteWeb där det framgår att Obama ska tala till nationen via YouTube varje vecka, tidigare har detta tydligen gjort via radio men går man via youtube lär man få en lite större publik, framförallt internationellt.
Skulle en svensk politiker kunna använda det här? Njaaa. Skillnaderna mellan en svensk valkampanj och en amerikansk är väldigt stora. Sverige är mindre fixerade vid personen och dessutom röstar svenskar mer ideologiskt har jag en känsla av. Mona och Fredrik kan självklart lära sig av hur Obama har jobbat. Men förutsättningarna för en rörelse i stil med Obamas är väldigt unika, det måste vara rätt plats vid rätt tillfälle osv. Men att släppa in vanligt folk i kampanjerna och göra nåt ”kul” av det skulle säkert kunna göra att politik blev roligare igen. Men som Lisa säkert kommer påpeka så måste man också se till att man inte glömmer bort själva politiken. Jag kan ärligt erkänna att jag har ganska dålig koll på exakt vad Obama tycker i olika frågor osv. Jag är mer fascinerad av tekniken och kampanjen än politiken helt enkelt.
Läs mer om detta hos t.ex Björn Alberts och Global Viking.
Mer hos Ohsohightech
- SIME 2008 av Ola, onsdag, 12 november 2008
- Photosynth imponerar av Ola, tisdag, 20 januari 2009
- Använd keywords för smidigare sökningar i Firefox av Ola, tisdag, 15 september 2009
- Obama är ohsohightech av Ola, måndag, 20 oktober 2008
- Hur vanligt är ditt efternamn? av Ola, måndag, 15 september 2008
hi,
Jeg har studert bloggen din og må kjenne noen interessante ting å vite. veldig bra arbeid fra deg! Virkelig verdsatt arbeid!
hi,
Jeg har besøkt bloggen din og jeg fant nyttig informasjon om kampanjestreaming . Takk for deling av en informativ informasjon. Flott arbeid kompis. Hold den opp!